Kenaikan Nilai Ringgit: Mimpi Ngeri Pakatan Rakyat ?

Ramai diantara rakyat malaysia yang tidak melancong keluar negara mahu pun terlibat didalam import dan eksport , tidak akan dapat melihat kesan kepada pengembangan ekonomi yang semakin rancak di Malaysia seperti tukaan mata wang ringgit yang semakin teguh.

Ramai yang mana terlepas pandang kepada kenaikan nilai ringgit yang tertinggi dalam tempoh 13 tahun yang lepas semenjak ringgit ditetapkan nilainya pada kadar RM 3.80 per 1 USD

Ringgit Reaches 13-Year High on Fed Dollar-Printing; Bonds Gain
November 04, 2010, 4:34 AM EDT

The ringgit traded at 3.0825 per dollar as of 4:23 p.m. in Kuala Lumpur, little changed on the day and 1.1 percent stronger than at the end of last week, according to data compiled by Bloomberg. It earlier touched 3.0780, the highest level since October 1997,

http://www.businessweek.com/news/2010-11-04/ringgit-reaches-13-year-high-on-fed-dollar-printing-bonds-gain.html

Kenyataan ini juga telah pun disokong dengan kenyataan terkini mengenai peningkatan rizab antarabangsa Malaysia yang dilaporkan pada 19 November 2010.

Rizab Antarabangsa BNM pada 15 November 2010
Selasa, 30 November 2010, Jam 1930

Rizab antarabangsa Bank Negara Malaysia berjumlah RM326.5 bilion (bersamaan USD105.8 bilion) pada 15 November 2010. Paras rizab ini memadai untuk membiayai 8.8 bulan import tertangguh dan ialah 4.5 kali hutang luar negeri jangka pendek.

http://www.bnm.gov.my/index.php?ch=61&pg=69&ac=2175&lang=bm

Bagaimanakah dua perkara ini telah pun dapat mengekang daripada Kenaikan melampau Harga Barangan ?


Keadaan Malaysia Telah pun berubah daripada Pengeksport Minyak bersih (Nett Exporter) kepada Pengimport minyak bersih (Nett Importer). perkara ini akan mendedahkan pasaran minyak Malaysia kepada ketidaktentuan pasaran minyak dunia yang akan menjadikan peningkatan kepada inflasi. keadaan ini sebenarnya tidak diingini oleh pelabur tempatan mahupun pelabur asing bagi menanam modal pada perindustrian.

Peningkatan harga di luar negara

Inflasi boleh menyerap dalam sesebuah negara melalui import terutamanya bagi sesebuah ekonomi terbuka yang banyak mengimport barangan dan perkhidmatan dari luar negara. Jika harga import ini meningkat, maka ia akan memberi kesan kepada harga dalam negara.

Penurunan kadar pertukaran wang

Inflasi import ini juga dipengaruhi oleh kadar pertukaran wang. Umpamanya, jika kadar pertukaran wang Malaysia dengan Amerika Syarikat jatuh (bermakna semakin banyak ringgit diperlukan untuk membeli satu dolar Amerika), maka dengan secara langsung Malaysia terpaksa membelanjakan banyak wang untuk mendapat sejumlah barangan dan membayar dengan harga yang tinggi. Tentunya harga yang tinggi ini akan dikenakan ke atas pengguna dalam negara.
http://ms.wikipedia.org/wiki/Inflasi

Ini menjadikan keperluan bagi negara kita meningkatkan rizab antarabangsa kita serta memastikan nilai Ringgit Malaysia kita berada pada paras yang tinggi bagi mengurangkan kos yang terlibat bagi urusniaga pembelian, dan pengimportan. minyak bagi tujuan pengguna di Malaysia. Sebelum ianya menjadi lebih tidak terkawal.

Kebanyakan daripada kita mungkin hanya melihat bagaimanakah harga 4 Barangan yang telah pun disubsidi meningkat harganya, tetapi, bagaimanakah dengan barangan lain yang telah pun berjaya dikurangkan harganya dengan peningkatan nilai ringgit kita ?

Misi Selamatkan Negara

Ulasan